Dacă dorim să descriem femeia din punct de vedere filosofic, ea este, fără îndoială, o ființă prin excelență estetică. Preocuparea femeilor pentru frumos, fie că este vorba de frumusețea proprie sau de mediul în care trăiesc, există din timpuri imemoriale. Una din formele de exprimare ale acestei preocupări a constituit-o dorința de înfrumusețare a corpului prin vestimentație, bijuterii, accesorii, hair styling, produse cosmetice, machiaj, diete, tehnici de remodelare corporală și chiar operații estetice. Astfel, femeile și-au câștigat pe bună dreptate numele de sexul frumos, întrucât preocuparea lor eternă pentru frumusețe se regăsește la toate femeile indiferent de localizarea lor geografică, vârstă, naționalitate sau condiție socială.

Scurtă istorie a bijuteriilor

Descoperirile arheologice ne arată că bijuteriile sunt la fel de vechi ca și celelalte mărturii ale existenței civilizațiilor, ca de pildă uneltele și ceramica. Purtatul bijuteriilor nu se limita doar la sexul frumos și nu avea doar un rol estetic – bărbații le purtau și ei în antichitate, mai degrabă ca semn al statutului social și pentru a-și etala bogăția.

Primele bijuterii atestate de descoperirile arheologice erau confecționate inițial din materialele ce se găseau la îndemână, majoritatea de proveniență vegetală și animală: scoici, oase, bucăți de piele, pene, lemn, piatră, etc. Însă odată cu progresul tehnic al umanității, accelerat de descoperirea metalelor prețioase, fabricarea bijuteriilor a luat avânt devenind un simbol al celor mai dezvoltate civilizații din antichitate – Egiptul Antic, de pildă, a ridicat crearea și purtarea de bijuterii și de accesorii la un nivel nemaiîntâlnit până atunci. Faraonii, soțiile acestora, sacerdoții, membrii aristocrației și chiar soldații le purtau în egală măsură. Am putea spune chiar că egiptenii antici sunt adevărații precursori ai conceptului de high fashion. Cine poate uita celebrul bust al reginei Nefertiti a cărei frumusețe și eleganță ne lasă și astăzi fără cuvinte? Treptat însă, bijuteriile au devenit un simbol exclusiv al frumuseții feminine.

Trenduri actuale

În prezent, bijuteriile reprezintă o industrie în sine, în care se amestecă foarte multe tendințe și influențe dictate de modă, trenduri, consumerism dar și de o preocupare obsesivă pentru imagine. Pe de o parte, designul lor și accesorizarea cu produsele vestimentare sunt influențate în primul rând de creatorii de modă, dar și de normele sociale și estetice, pe de altă parte. De exemplu, există încă deosebiri foarte mari în funcție de gen, astfel că bijuteriile purtate de bărbați în general rămân clasicele ceasuri, lanțișoare și brățări. Acestea se caracterizează de regulă printr-un design mai sobru, tipic masculin, ușor minimalist și din materiale de calitate. În ceea ce privește bijuteriile pentru femei, diversitatea lor ca design, stil, materiale și prețuri este infinită. Un aspect interesant îl constituie fascinația pentru bijuteriile purtate de personaje istorice sau femei celebre. Pentru cine și le poate permite, licitațiile de bijuterii „istorice” reprezintă ocazii unice prin care acestea sunt scoase la iveală de pe rafturile muzeelor sau ale colecțiilor private și făcute accesibile publicului larg. Astfel, în luna noiembrie a anului trecut, zece bijuterii care i-au aparţinut Mariei Antoaneta a Franţei au fost prezentate în cadrul unei importante licitații de la Geneva, unele dintre ele la prețuri exorbitante.

Un alt trend important îl consitutie bijuteriile hand made și o reîntoarcere la materialele non-prețioase, de influență hippie și new age, ca de exemplu materialele organice – lemn, os, metal, hârtie, piele artificială, fibre sintetice, plastic, sticlă și alte materiale. Tinerii de astăzi le poartă deseori pentru a-și afirma personalitatea, a-și defini stilul rebel sau pentru a transmite mesaje cu nuanțe politice și identitare.